loader

חלק גדול מאיתנו ” מגביל אכילה של מוצרי מזון מסוימים. הרמת גבה על העובדה שבתזונה הקטוגנית ניתן וכדאי לצרוך בייצים וכמעט ללא הגבלה. 

חונכנו בעבר שלצרוך ביצים זה לא בריא. יותר מדי בייצים יעלה לנו את הכולסטרול, להפריד את החלבון והחלמון ולאכול רק את חלבון הביצה ועוד. היום נשמעים יותר קולות שאפשר לצרוך ביצים כל יום. מה הסוגייה סביב הביצים? איך השתנו הדברים?

בואו נבחן את הדברים ונבין האם הביצים טובים או לא.

חלבונים

קודם כל ביצה היא אחת ממקורות החלבון. ביצה מכילה חלבון מסוג חלבון מלא (חלבון מלא הוא חלבון המכיל את כלל חומצות האמינו שהגוף איננו יכול לייצר לבד) . שאר מקורות חלבון מלא הם – בשר מכל סוג, דגים, גבינות, סויה. החלבון בביצה קיים גם בחלבון (החלק הלבן) וגם בחלמון (החלק הצהוב). 

ישנם מספר מבחני השוואה בין מקורת חלבון שונים כדי לדעת לזהות מה יותר איכותי. אחד מהמבחנים נקרא מדד הספיגה. משמעות הדבר עד כמה הגוף מנצל את החלבון שקיים במקור. ביצה קבלה את המקום השני בדירוג מדד הספיגה לאחר חלבון מסוג מי גבינה (שאיננו חלק מהתזונה הקטוגנית עקב קיומו של לקטוז בחלבון)

כל ביצה מכילה בין 5.5 ל 7 גרם חלבון תלוי בגודלה.

ויטמינים

הביצה מכילה ויטמינים רבים. מרבית הוויטמינים נמצאים בחלמון הביצה.

  • ויטמין A – ביצה מכילה את הויטמין A האיכותי שנקרא “רטינול”. לוויטמין הזה יש יכולות בחיזוק השיער, סיוע לעור הגוף (הצערתו) – דרך אגב משתמשים ברטינול בתכשירים קוסמטיים, סיוע לעיניים ולמערכת החיסונית. עולם הצומח מכיל את קדם ויטמין A שנקרא בטא קרוטן שהוא כשלעצמו מתפרק לרטינול אבל בכמות נמוכה. ויטמין A מסיס בשומן. רטינול מאוחסן בכבד וכדי להשתחרר ממנו יש צורך בזרחן שנמצא בעיקר במוצרים מהחי (בשר, דגים, ביצים, גבינות).
  • קומפלקס של ויטמיני B הכוללים: B12, B2, ביוטין.
  • ויטמין E – חשוב לבריאות העור מניעת פגמים בו.
  • ויטמין D

מינרלים

הביצה גם מספקת מגוון רחב של מינרלים לגוף האדם: סידן, ברזל, אשלגן, זרחן, מגנזיום, סלניום ויוד.

כולין

מדובר על תרכובת אורגנית בעלת מספר תפקידים: 

  • סינתוז פוספוליפידים  החיוניים לממברנת התאים בגוף המסייעים בשמירה של שלמות מבנית. היא בסיוע למוח. 
  • כולין נחוץ לייצור אצטילכולין שהוא מוליך עצבי חשוב לזיכרון, מצב רוח, שליטה בשרירים, תפקודי שרירים ומוח. 
  • מסייע בהובלת שומנים ומטבוליזם.
  • מסייע לתקינות פעולת הכבד ויכולה להוריד את הסיכון לכבד שומני.

הכולין יכול להיות מיוצר באופן טבעי בכבד אך הכמות איננה מספיקה ולכן יש צורך בתיסוף חיצוני. ביצה אחת מכילה כ 27% מהצריכה היומית המומלצת.

לוטאין וזיאקסנתין

מדובר על נוגדי חמצון בעלי יכולות הגנה על העיניים. הם נמצאים בחלמון הביצה (ניתן גם למצוא אותם בכרוב ותרד. המרכיבים הללו נוטים להצטבר ברשתית העין שם הם מגינים על העיניים מאור שמש מזיק.

נוגדי חמצון אלו גם מפחיתים משמעותית את הסיכון לניוון מקולרי וקטרקט שהם בין הגורמים המובילים ללקות ראיה ועיוורון אצל מבוגרים (במקרים של פגיעה מקולרית יש תוספי תזונה המכילים את אותם נוגדי חמצון)

אומגה 3 

אומגה 3 מעבר להרבה מרכיבים חיוניים, תפקידה גם להוריד את רמות השומנים בדם (טריגליצרידים). אומגה 3 בביצים תלוי בסוג ההזנה של התרנגולות. גידו במרעה חופשי או שניזונו ממזון מעושר באומגה 3 יהיו יותר עשירות באומגה 3. תרנגולות שאכלו זרעים בעיקר בעלי כמות פחותה יותר של אומגה 3.

לכן ביצים המסומנות כעשירות באומגה 3 עדיפות.

כולסטרול

היום בארצות הברית אין הגבלת צריכה של כולסטרול בתזונה. אך יחד עם זאת אנחנו עדין חוששים מכך (לא בצדק). אבל בביצים נמצא ש:

  • מעלה את הכולסטרול הטוב – HDL והפחית עמידות לאינסולין.
  • בנוגע לכולסטרול הרע נמצא שלמרבית האוכלוסייה במספר מחקרים שנעשו לא הראו עלייה בכולסטרול הרע בעת אכילת בייצים או עלייה מועטה. היום מחקרים מדברים שהכולסטרול הוא לא הבעיה אלא הסוכר שאנחנו אוכלים יחד עם כולסטרול (מה שלא קיים בתזונה קטוגנית)
  • מהדברים הללו יש שיפור ביחסיות בין 2 מדדי הכולסטרול.
  • לאנשים עם רקע של סוכרת המחקרים אינם חותכים ועדין מדברים לעיתים על הגבלת כמות הביצים אבל וזה חשוב – תזונה קטוגנית איננה תזונה רגילה ומרבית המחקרים מדברים על תזונה רגילה שאוכלים פחמימות.

לציטין

במוצרי מזון משתמשים בלציטין המופק מחמניות או סויה שתפקידו לבצע אמולוסיה (חיבור) של נוזלים ושמן. לציטין טבעי קיים גם בביצים. האמולוסיה הזאת גורמת לפירוק הכולסטרול בגוף ולכן מעכב את ספיגת הכוסלטרול. זאת אחת הסברות לכך שאין לביצה השפעה כמעט על הכוסלטרול.

שובע

בייצים נחשבים למקרונוטריינט משביע ביותר. במדד שנקרא “מדד השובע” מגיעות הביצים למקום הגבוה ביותר ממקורות החלבון.

אלרגיה לביצים

מרבית האנשים שאלרגיים לביצים, הינם אלרגיים לחלבון הביצה (הלבן) ולא לצהוב.

סיכום

מטרת המאמר הזה הוא להציג את הביצים כמוצר סופר פוד אמיתי תוך כדי הפחתת לחצים מאכילת בייצים. אין היום המלצה גורפת על עולם התזונה הרגיל (כאשר מדברים על צריכת 2-3 ביצים ביום) אבל בתזונה הקטוגנית בגלל הסביבה הכללית אפשר לצרוך כמעט ללא הגבלה.

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

רישום לעדכונים

© 2022   STREAMIT.  All Rights Reserved.