loader

כחלק מהמעבר לתזונה הקטוגנית הגוף עובר תהליך של התאמה לשימוש בשומן כמקור אנרגיה לתפקוד השוטף על חשבון גלוקוז. מצב של שריפת שומן כמקור אנרגיה איננו מצב של ברירת מחדל של הגוף ולכן הגוף צריך ללמוד לעבור למצב הזה. קצת לפני שהגוף עובר לשריפת שומנים הגוף עובר סוג של גמילה מפחמימה. למצב הזה קוראים שפעת קטוגנית.

שפעת קטוגנית היא מונח שנתבע למצב הזה אך אין זה אומר שעולה חום, משתעלים, מקוררים…

אז מה זאת למעשה התופעה הזאת?

בתזונה שמכילה פחמימות, הגוף שומר על חלק מהפחמימות במאגרים הנקראים מאגרי גליקוגן שהם למעשה מחסני אנרגיה לשימושים שונים וכן בעת פעילות ספורטיבית. כאשר מפסיקים לאכול פחמימה, הגוף משתמש במאגרים הללו כמקור אנרגיה של הגוף. מאגרים אלו אינם בכמות בלתי מוגבלת ולכן הם מתרוקנים. זמן הריקון תלוי בפעילות ספורטיבית – החל מ 45 דקות בעת פעילות עצימה ועד למספר שעות ללא פעילות. בשלב הזה שהגוף מרוקן ממאגרי הגליקוגן, למעשה גוף האדם לא מכיל מקורות אנרגיה. זה הזמן שהגוף “מחפש” מקורות אנרגיה חלופיים. עד לשלב הפיכת השומנים לאנרגיה, אנחנו הופכים להיות פחות אנרגטיים, קושי בפעילות ספורטיבית, קושי בפעילות פיזית ואף עייפות מוקדמת במהלך היום. תופעה זו מתקיימת אצל רוב האוכלוסייה שנכנסת לתזונה הקטוגנית. 

ישנן תופעות נוספות המשויכות לשפעת הקטוגנית אך הן לא בהכרח מתקיימות אצל כולם. אחד מתכונות מאגרי הנוזלים הינה אגירת נוזלים לשימוש הגוף. ללא מאגרי גליקוגן, יכולת הגוף לספוח נוזלים נפגמת ולכן קיים הצורך של שתייה מרובה בתזונה. השתייה המרובה ללא יכולת ספיחת נוזלים גורמת לעלייה בכמות השתן הניתן. השתן הוא למעשה נוזלי גוף שעוברים סינון באמצעות הכליות על ידי הפרשת אלקטרוליטים. כתזונה הקטוגנית כמות הנוזלים המסוננים עולה ולכן הגוף מאבד אלקטרוליטים.

מהמצב הזה עולים מספר תופעות שאי קיום כללי התזונה יכולים למספר תופעות הקשורות לשפעת הקטוגנית (היכולים להתקיים לאורך זמן ואף לחזור במהלך הדרך). תופעות אלו הן לא חובה ולא תמיד מתקיימות:

  1. כאבי ראש וסחרחורות – תופעה שכאשר היא מתקיימת (ויכולה להיות בכל תזונה) נובעת משתי סיבות – חוסר בנוזלים וחוסר במלחים (בניגוד למחשבה על סוכרים). שתייה מועטה מדי בתזונה הקטוגנית תעלה את הסיכוי לתופעה זו. בנוגע למלחים – נתרן – הוא אחד מהאלקטרוליטים המסייעים בסינון נוזלי הגוף ולכן יש צורך בהגברת צריכת הנתרן בתזונה. רצוי להשתמש במלח שאיננו מלח שולחן (מומלץ על מלח הימאליה). יש לשים לב שלאנשים עם לחץ דם גבוה / בעיה לבבית / מנייר / או תופעה בריאותית אחרת המגבילה צריכת מלח עדין צריכים לתסף מלחים (לא לשכוח שאתם מאבדים יותר מלחים מתזונה רגילה).
  2. התכווצויות שרירים – תופעה המזכירה תוקפות של הריון. התכווצויות הללו מתרחשות בעיקר בלילה בכף הרגל ובשוק. הסיבה הזאת קיימת גם היא בגלל חוסר איזון אלקטרוליטים ומקושרת בעיקר לחוסר במגנזיום. ישנם אנשים הממליצים על צריכת מגנזיום בכדורים אך אין הדבר הזה נדרש (לפחות כל עוד לא מתקיימות התכווצויות וגם אז לא צריכה תמידית). בחלק מהמקרים אכילה של מקורות עשירים במגנזיום שהינם שייכים לעולם התזונה הקטוגנית יכול סייע – שקדים, פטרוזיליה, תרד, אבוקדו, שוקולד מריר, סלמון, מקרל, הליבוט (ישנן עוד מקורות של מזון עם מגנזיום אך הם “עשירים” מדי באומגה 6)
  3. ריח לא נעים מהפה – בגוף האדם קיים מרכיב שנקרא אצטון שמופרש מהגוף בעת שהגוף מפרק שומנים. האצטון הוא אחד משלושת גופי הקיטון והוא נדיף. הוא מגיע לריאות ומתנדף על ידי הנשיפות שלנו. אחד ממכשירי מדידת הקיטונים הוא מכשיר נשיפה שאכן בודק את כמות האצטון בנשיפות. ככל שכמות הקיטונים שלנו גבוהה יותר ככה המדד הזה יהיה גבוה יותר. יתכן גם שחלק מהאצטון יופיע בשתן ואז יש גם ריח לשתן. הריח הזה לא נשאר לנצח והוא נעלם.
  4. פריחה (Keto rash) – מדובר על פריחה אודמה ומגרדת בצורה נקודות שמופיעה בדרך כלל באופן סימטרי בגוף. הסיבה לכך לא ממש ידועה. במקרה כזה יש לבחון את התזונה שלכם ולראות האם הגוף שלכם מקבל מספיק ויטמינים (C, D, B12), להפחית מוצרים שעלולים להקשר לדלקתיות (טחינה, שקדים, אגוזים גרעינים למיניהם ובחלק מהמקרים גם מוצרי חלב) ולתסף באומגה 3 (על ידי דגים), שתיית פרוביוטיקה כמו למשל נוזל של כרוב מוחמץ וצריכת ויטמין D. גם אם יש לכם פריחה (מקרים בודדים) זה יעלם כשלעצמו.
  5. עצירות – יש להבדיל בין עצירות לתדירות מתן צואה. בתזונה הקטוגנית בעקבות מיעוט פחמימה, יש לנו מיעוט פסולת ולכן מיעוט צואה. משמעות הדבר ירידה בתדירות שאיננה מבציעה על בעיה. מנגד עצירות מדברת על קושי מתן צואה ועל צואה יבשה. במרבית המקרים הנושא מתקשר לחוסר בנוזלים או מיעוט או עודף של סיבים תזונתיים. לכן יש לבדוק את הכמות שאוכלים.
    שימוש במגנזיום למטרה של יציאות – חלק מהאנשים משתמשים בזה למרות שבאופן תאורטי לא כדאי. יש דרכים אחרות שלא כוללות תוספי תזונה.
  6. ישנן עוד תופעות אחרות שיכולות להיות במקרים יותר קיצוניים שנובעים מחוסר ביצוע נכון של התזונה – נימול, נפיחויות ועוד.

משך תופעת השפעת הקטוגנית

  1. נושא האנרגיה – לאחר כשלושה ימים עד שבועיים הגוף נכנס למצב של שריפת שומן (קיטוזיס) ואז רת האנרגיה עולה. למתאמנים שבכם – ייקח לעיתים יותר זמן (עד 3 חודשים) למצב של חזרה לאנרגיות (עדין יתכן קושי באימוני נפח אירוביים)
  2. שאר התסמינים – חולפים די מהר אבל יכולים לחזור שוב בביצוע לא נכון של התזונה. 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

רישום לעדכונים

© 2022   STREAMIT.  All Rights Reserved.